Gunner

 이 글은 거너의 기본 일러스트 작업과정을 설명합니다.
 This article is explaining about a process of the illustration of Gunner.


 먼저 동세를 잡습니다. 어차피 계속 다듬어 나갈 것이니 대략의 위치만 표시하며 시작합니다. 큰 동세가 어느 정도 잡혔으면 체형에 맞춰 옷이나 머리 등의 구체적인 형태를 그립니다. 옷의 펄럭임이 동작의 방향성에 맞도록 합니다.
 First of all, posture has to be set. Sketch roughly with approximate shape, because every part will be adjusted in any case. After then, draw details such as clothes and hair based on body shape. Description of a flutter of cloth has to be suited to the posture.




 대략의 밑그림이 끝났으면 필요한 선만 남도록 깔끔하게 정리합니다. 앞서 사용하던 레이어의 투명도를 낮춘 뒤에 레이어를 추가하여 깔끔한 선을 그리면, 정리가 끝난 뒤에 지저분한 선이 있는 레이어를 꺼버리는 것으로 간단하게 작업할 수 있습니다. 아직은 아래 레이어를 끄지 않아 지저분한 선이 모두 보입니다.
 After finishing rough sketch, clear up every line to leave only necessary lines. It can be done easily by following steps. Lower the opacity of the layer that used in previous phase, draw neat lines on new layer, and just turn off the layer that have untidy lines. Messy lines are still there because the layer didn’t turn off yet.




 선 정리가 모두 끝나면, 다른 색상의 기준이 될 수 있는 부분을 먼저 그립니다. 이 과정에서 빛의 방향과 강도, 색조를 명확히 설정합니다. 피부와 흰 옷, 어두운 색 옷을 먼저 그렸기 때문에 다른 색상은 이에 맞춰 그리면 됩니다.
 After the arrangement of lines, paint some parts that can be a standard of color. In this step, direction and strength of lighting, color tone must be set clearly. Skin, white and dark clothes were painted beforehand, so the other color can be painted based on those parts.

 한복 특유의 빳빳한 느낌과 동세에 맞는 펄럭임, 옷 주름 등을 표현하는 것이 상당히 어려워서 많은 시행착오가 있었습니다.
 Descriptions of characteristic texture of Korean traditional clothes, flutters of clothes that were adjusted to fit in the posture, and wrinkles of clothes were quite hard, so there was a lot of trials and errors.




 이제 여러 장식을 그려줍니다. 소매자락와 치마 등에 여러 무늬가 있는데, 각각의 색을 묘사하는 과정에서 옷과 명암의 괴리가 생길 수 있습니다. 조금 귀찮더라도 자주 확인하며 진행하는 것이 좋습니다.
 Now, detail decorations. There are many patterns on sleeves and skirt, and some weird gaps can be occurred while depicting each color. Check the balance while whole process even if it’s annoying.

 여태까진 조금 무서웠는데 드디어 눈동자가 생겼네요.
 It was a little bit scary before this stage, but eyes have been painted finally.




 모든 기본 색과 명암이 그려졌습니다. 원화에선 허리 뒤의 큰 리본이 빛을 내는 재질이었으나, 없었으면 제일 좋았겠지만 다른 캐릭터와의 괴리감을 고려하여 광택이 나는 재질 정도로 바뀌었습니다.
 All basic colors and contrasts have been completed. A big ribbon on its back had a glow texture in the concept art, however, even though just deleting that is the best, was changed into just glossy to keep the balance between this and the other paintings.

 총과 함께 탄피들도 그려 넣었는데, 아직 불꽃이나 연기 등을 그리지 않아 밋밋하네요.
 Guns and bullets were also depicted, but those are not enough without flares and smoke.




 총구의 연기와 함께 여러 곳에 자잘한 무늬를 넣었습니다. 소매자락의 무늬는 별도의 옷감을 이어붙인 것으로 보이기 위해 각각 새로운 레이어에 명암을 표현했으나, 흰 옷감 위에 들어간 무늬는 나염 정도로 생각하여 Overlay 레이어를 활용해 간단하게 추가했습니다.
 Smoke of gunfire and tiny patterns in many parts were detailed. Each pattern on sleeves were depicted on several layers to look like embroideries on different fabrics, however, a pattern on the white jacket that was regarded as a printing was simply detailed with Overlay layer.





 총구에 연기만 있으니 허전하여 불꽃을 추가하고, Screen 레이어를 활용하여 전체적으로 빛나는 느낌을 주어야 할 부분에 효과를 넣고 완성했습니다.
 Flares were added with smoke, which was not enough for a decoration, on muzzles, some Screen layers were applied on a few parts that have to be glow, and then it was completed.